02.03.18 - Het recht van de sterkste 2018



Het recht van de sterkste 2018


Daar gaan we weer voor de zoveelste keer. Ik krijg een mailtje van een wanhopige patiënte die een hospitalisatieverzekering heeft nu bij KBC. Ze brengt haar kosten in van een daghospitalisatie voor magnesiumbaxters.

Ik wil het niet hebben over de behandeling zelf maar over het feit dat de verzekeringen steeds weer nonsens argumenten gebruiken om een terugbetaling van de ziekenhuiskosten te weigeren. Ze hebben zo een rijtje argumenten: het meest gebruikt is dat het om een experimentele behandeling gaat die ze niet terugbetalen. Waar halen ze het recht om zelf te bepalen wat goed is voor een patiente? Een vrijheid van dokters keuze wil ook zeggen dat er een vrijheid is om de behandeling te volgen. En therapieen die terugbetaald worden door het riziv moeten hier ook onder vallen.

Ze hebben ook nog vaak andere argumenten: het is niet evidence based, je bent niet verzekerd daarvoor , CVS wordt niet erkend enz, enz. Je kan dan wel met argumenten aantonen dat de reden van weigering ongegrond is, maar vaak blijven ze bij hun standpunt. Vaak reageren ze zelf niet meer op de brieven. De patiënt kan dan niet anders dan na de zoveelste brief een advocaat nemen en een rechterlijke procedure beginnen. Indien de patiënt dan een procedure start worden ze vaak in de val van een minnelijke expertise gelokt, waarbij ze het ook nooit gaan winnen. Contact opnemen met de ombudsdienst van de verzekeringen heeft ook geen zin want die zijn er zeker niet voor de patiënt. Het enige wat ze kunnen doen is veranderen van verzekering.

In deze strijd staat de patiënt alleen, en moet opboksen tegen een log systeem dat voldoende financiële draagkracht heeft om de procedure eindeloos te rekken, zodat de patiënt het uiteindelijk opgeeft. Een beter toezicht op deze instellingen zou wel wenselijk zijn, en daarbij een betere ondersteuning van de patiënt. In Nederland heb je zo'n TV programma's die openlijk openbare instellingen aanspreken op hun praktijken en ook wezenlijk iets kunnen bijdragen. Een negatieve media reclame is vaak nog het enige wat invloed heeft op hun gedrag.


© Dr. A.M. Uyttersprot
Vilvoorde, 02.03.18





CheckStat