Welkom‎ > ‎Wetenschap‎ > ‎Darmen en microbioom‎ > ‎

15.11.17 VIB - Elke darmbacterie telt

Elke darmbacterie telt

​Niet enkel welke bacteriën er in je darm leven, kan een effect hebben op je gezondheid, maar ook in welk aantal ze dat doen. Dat is, kort gesteld, de belangrijkste boodschap van nieuw onderzoek van professor Jeroen Raes (VIB-KU Leuven) en zijn team dat vandaag verschijnt in het prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift Nature. In het artikel ‘Quantitative microbiome profiling links gut community variation to microbial load’ demonsteren de wetenschappers een nieuwe techniek die toelaat het aantal bacteriën in een fecaal staal snel en accuraat te bepalen.

Prof. Jeroen Raes (VIB-KU Leuven): ‘Voor het eerst tellen we nu ook het aantal bacteriën dat we terugvinden in stoelgangstalen. Eerder onderzoek liet enkel toe te spreken over percentages. Dat betekent een wereld van verschil. De eerste resultaten die bekomen werden met deze nieuwe techniek zijn alvast spectaculair. Zo stelden we vast dat mensen die lijden aan de ziekte van Crohn tot 50 maal minder bacteriën in hun stoelgang hebben dan gezonde vrijwilligers.’

In 2012 lanceerden Jeroen Raes (VIB-KU Leuven) en zijn team zijn het Vlaams Darmflora Project. Een 5000-tal Vlamingen leverde een stoelgangstaal in. De analyse van deze stalen liet het de onderzoekers toe één van de grootste darmflora databanken ter wereld aan te leggen. Ook bij deze nieuwe resultaten speelde deze databank een grote rol.

Prof. Jeroen Raes (VIB-KU Leuven): ‘Dankzij het Vlaams Darmflora project kregen we inzicht in de natuurlijke, gezonde variatie van de darmflora. Door gebruik te maken van dat inzicht lijken we nu een nieuw darmflora- of enterotype op het spoor te zijn. Het gaat om stoelgangstalen met zeer weinig bacteriën. Bovendien lijken enkele soorten die vaak met een gezonde darmflora gelinkt worden minder talrijk te zijn. We zien dat dit type veel voorkomt bij Crohn-patiënten, maar ook bij een deel van de gezonde vrijwilligers. Het komt er nu op aan te bepalen of dit darmfloratype de ontwikkeling van ziektes in de hand werkt. En indien dat het geval is: wat we daartegen kunnen doen.’

De ontwikkeling van de nieuwe analysetechniek werd gefinancierd door een CREA-beurs van de KU Leuven. Met deze beurzen stimuleert de universiteit beginnende onderzoekers om baanbrekende maar ook risicovolle onderzoekslijnen op te starten.

Dr. Gwen Falony (CREA-bursaal/VIB-KU Leuven): ‘Het ontwikkelen van nieuwe methodes is altijd risicovol. Je weet nooit of je idee effectief kans op slagen heeft tot je het uitprobeert. Het is dan ook fantastisch dat KU Leuven middelen vrijmaakt om dergelijke projecten op poten te zetten. Ditmaal met succes: we verwachten dat onze nieuwe techniek het darmflora-onderzoek in een stroomversnelling zal brengen.’
Bij het opzetten van deze eerste kwantitatieve darmflorastudie kreeg het labo van Jeroen Raes hulp uit een onverwachte hoek. De studenten het personeel van de hogeschool PXL Hasselt organiseerden zelf een inzamelronde van stoelgangstalen.

Prof. Jeroen Raes (VIB-KU Leuven): ‘Zoals steeds hangt het succes van ons onderzoek af van de inzet van vrijwillige stoelgangdonoren. De stalen ingezameld aan de PXL Hasselt bleken cruciaal om onze eerste bevindingen te bevestigen. De volgende stap draait rond het in kaart brengen van de variatie in soorten en aantallen darmbacteriën gedurende een langere tijd. Hiervoor lanceren we het project ‘150 Dagen Darmflora’. En ook nu zijn we naarstig op zoek naar vrijwilligers!’.

15 november 2017